lördag 28 februari 2015

Lexikon, del 2

Dagen väder läge: vinden pendlar mellan stormstyrka och orkan. Det är nästintill omöjligt att gå upprätt och man måste verkligen ha bra balans för att inte dratta i backen. Så dagen är dedikerad åt tvätt, städning och stickning. Jag tänkte också passa på att göra en liten fortsättning på mitt fjällexikon.

Transceiver: Vad är detta? En liten radio kanske?
Transceiver är också ett ord jag aldrig hört innan Helags. Det är en liten apparat som skickar ut tar emot signaler från andra transceivers. En lavinsäkerhetsmaskin alltså. Detta har visat sig vara en livsavgörande apparat då den numera kan visa nästan exakt var en person befinner sig. Till och med om man råkar vara begravd av tre meter snö, så visar transceivern detta. Mycket nödvändligt.

Sond: Förr tänkte jag bara på en slang genom näsan men när man pratar om en sond i fjällen menar man en väldigt lång, hopfällbar pinne som man kan använda för att hitta personer bagravda av en lavin. Utseendet är som en jäkligt lång tältpinne som istället för att tryckas ihop för hand dras samman med hjälp av en vajer som löper genom sondens alla delar.

Civi: En sammandragning av ordet "civilisation". Kan användas ungefär såhär: "Jag ser att du har civi-kläder", eller "Åh, ska du ner till civi? Kan inte du köpa ........ på Ica?

Pao pao: Ett uttryck för riktigt bra, lagom packad, slät pudersnö. När man får lite pao pao är det skoj i backen!

Slutligen får ni ett litet klipp på Zaba i stormen. Varning för att ljudet är fruktansvärt!



Tack och Hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar