tisdag 24 februari 2015

Uppdaterat ordförråd

När jag sökte det här jobbet var jag väldigt mycket novis på det här med vinterfjäll. Det är jag väl fortfarande men vissa saker börjar jag få koll på, till exempel hur farligt det faktiskt kan vara och vilka risker det finns. Just nu har vi till exempel en ganska hög lavinrisk från glaciären precis brevid.
För några dagar sen hade vi riktigt blidväder med flera plusgrader och solsken sedan frös det igen och vi fick världens hårdaste skare. Nu har vi kallt igen och igår fick vi en hel del ny pudersnö som packades ovanpå den gamla. Detta resulterar i två lager snö som inte riktigt binder sig med varandra och då är risken större att det översta lagret börjar glida iväg = lavin.
Vi här nere på stationen lär nog inte bli påverkade men det är flera turister som gärna vill upp i "grytan" på en glaciärtur. Med stor kunskap och försiktighet går det kanske men man kan aldrig vara helt säker. Hade ingen aning om hur det här funkade innan jag kom hit men jag lär mig mer och mer.

Här följer nu ett litet början till ett "fjällexikon" för den som vill veta lite mer om vad det snackas mycket om här på Helags:

Grundvind: Det här kan man säkert räkna ut själv men jag hade aldrig hört begreppet innan Helags. Grundvind är alltså den vindstyrka som är mer konstant till skillnad från "byarna". De är en kraftigare vind som ibland kan kännas som en jättevägg som kommer farande. Här är den så stark att många välter när de är ute. Även detta har hänt här. Intressant fakta: igår blåste det 39 sekundmeter (orkan) på grannstationen Blåhammaren. Då friskar det i kan jag lova.

Kyleffekt: Detta hade jag någotsånär koll på  men jag hade ingen aning om hur kallt det faktiskt kan bli. Igår gick jag mellan husen (ca 50 meter) med uppdragen och ihopsnörd kapuschong, buff över ansiktet, googles för ögonen men innan jag kom fram dit jag skulle hade den lilla hud som var exponerad blivit så kall att det sved, brände och gjorde ont som tusan! Galet.

Whiteout: Man ser bara vitt. BARA vitt. Antingen för att det blåser mycket eller att det är mulet eller något annat. Horisonten försvinner och man kan inte se någon referenspunkt i landskapet. Vi hade en diskussion om det här om dagen. Några har gått rakt in i en snövägg, andra har nära på trillat ner från drivor eller små stup på grund av det här. Jag har trillat i backen ett antal gånger för att jag helt enkelt inte har sett vad det är jag sätter fötterna på. Bildexempel:


Detta är mitt på dagen och gick man ut i det här såg man nästan inget! Några gånger har det varit så illa att man har fått spänna en lina mellan husen så att man har något att följa så man inte går vilse.
Om man ändå går ut som man ibland måste (vi har utedass) så ser man ut såhär efter två minuter:


Lägg märke till att huvan är snöfylld.

Trots allt det här eller kanske på grund av det så trivs jag. Jag älskar att vara här. Mäktigare plats får man leta efter!


Kan ni hitta stationen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar